• 460 66 660‬
  • Østerdalsgata 1 0658 Oslo

Verktøy til lindring av sceneskrekk 8 – Stemmen din, Forbredelsene

Forts. Hvordan bygge et solid FUNDAMENT

Kjenn og aksepter din stemme

Vær godt forbredt

OPPGAVE 4

Spill av den samme videoen du filmet ved Oppgave nummer 3.

Denne gangen skal du ikke se på videoen, men bare lytte på den, så du virkelig blir oppmerksom på hva du sier og hvordan du sier det.

Er du monoton? Snakker du fort? Snakker du tydelig? Tar du passende pauser? Legger du “vekten” der den skal være?

 

 

OPPGAVE 5

Gjennom å puste riktig og utføre vokal øvelser, vil flyten og tryggheten i stemmen din øke. Det er viktig å være avslappet i kroppen og i pusten for å kunne lage en behagelig lyd, med resonans (gjenlyd).

Å puste dypt motvirker kroppens reaksjoner på panikk. Det demper hjerteklapp, avspenner musklene og demper flyten av adrenalin.

Aerobic for stemmen (anbefales to ganger om dagen)

  1. Fokuser på et punkt et stykke unna. Prøv å få stemmen din til å nå frem til punktet.
  2. Plasser en hånd på mellomgulvet. Kjenn hvordan det ekspanderer, så sier du eeeen (1), tooo (2) til 10. Skuldre og bryst holdes i ro.
  3. Si alle nummerne, hold på vokalene, til du ikke har mer luft igjen.
  4. Løft haken og hold munnen som i et lite smil. Dette gir deg automatisk tydeligere uttalelse.
  5. Ha et forholdsvis lavt stemmeleie. Et varmt og dempet stemmeleie er å foretrekke i mot en høy eller nasal stemme.
  6. Åpne opp i halsen, som om du gjesper.
  • Si 1 til 5 på et pust.
  • Så 1 – 10 på et pust.
  • Nå tripler du tempoet: 1 – 15
  • Og til slutt 1 – 20 på et pust.
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Close Bitnami banner
Bitnami